✔ Klanten geven ons een 9.1
4.6/5

OGJG: ‘We wilden de juiste nuances overbrengen’

OGJG logo

Persoonlijke groei is niet afhankelijk van leeftijd. Dat is het motto van Oud Geleerd Jong Gedaan. Deze stichting traint studenten, zodat die door heel Nederland colleges kunnen geven aan ouderen, in verpleeghuizen, buurtcentra en bibliotheken. In een whiteboardfilmpje wilden ze zichzelf voorstellen. Bord&Stift’er Laurens sprak met medeoprichtster Ilse Nieuwland.

 Na haar studie Sociale Psychologie ging Ilse werken op de psychogeriatrische afdeling van een Amsterdams verzorgingshuis. Al snel vielen haar twee dingen op. Het aanbod van activiteiten voldeed vaak niet aan de vraag en ouderen kwamen maar heel weinig in aanraking met jongeren. Eén en één was twee. Samen met collega en vriendin Enny van Arkel richtte ze Oud Geleerd Jong Gedaan (OGJG) op en al snel werden de eerste collegereeksen gegeven in Amsterdamse verzorgingscentra.

Slechts enkele maanden later zaten Ilse en Enny bij het tv-programma Tijd voor Max en sindsdien heeft het succes van OGJG een vlucht genomen. Inmiddels bereiken ze 4200 ouderen per jaar en geven zo’n 150 studenten colleges over allerlei onderwerpen in zes verschillende provincies.

Met welke vraag kwamen jullie bij Bord&Stift?

Ilse: ‘We organiseren op verschillende locaties colleges. Het voordeel daarvan is dat daar alle faciliteiten zijn en het voor senioren heel laagdrempelig is. Het nadeel is dat senioren niet altijd zien dat wij de afzender zijn. De eerste jaren hebben we studenten altijd het verhaal van OGJG laten vertellen. Maar het is lastig om op die manier altijd de juiste nuances over te dragen. We vonden het belangrijk dat dat voor aanvang van de colleges kort en helder in een filmpje werd gedeeld: het verhaal over de vier colleges, de opleiding en training voor studenten en de doelstellingen van de stichting. En dat we als stichting afhankelijk zijn van donaties.’

En zijn jullie tevreden met het resultaat van het filmpje?

‘Heel erg tevreden! We hebben een aantal doelgroepen die we willen bereiken: senioren, stakeholders en studenten. Wat ik bijzonder vind aan het filmpje is hoe helder het is, geschreven in de taal die wij ook spreken, goed begrijpelijk voor senioren. Bovendien wilden we aangeven dat de colleges gratis zijn, maar dat de deelnemers wel een financiële bijdrage kunnen leveren. Aan ouderen vragen om een bijdrage waarbij ook het woord ‘testament’ wordt genoemd, dat moet je zorgvuldig doen. Het is een gevoelig onderwerp dat vraagt om de juiste toon. Voor een club als bijvoorbeeld Het Rode Kruis is dat wat makkelijker door hun naamsbekendheid dan voor ons als kleine stichting. Ik vind het heel knap hoe Bord&Stift dat op een professionele en toegankelijke manier in het filmpje heeft verwerkt.’

Hoe vond je het werkproces met Bord&Stift?

‘Heel prettig. De keuzes en stappen waren helder, de communicatie duidelijk. Alle verwachtingen zijn klaargespeeld. En de verwachtingen waren nogal hoog, kan ik je vertellen, dus dat is heel knap.’

Lees ook
Hogeschool Leiden: ‘ Je doorloopt het proces echt samen.’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!